Gambar Sadis Pekerja Buruh Kanak-Kanak Di Kilang Bata Di Nepal



National Children’s Policy, yang melindungi kanak-kanak daripada penderaan fizikal , mental dan seksual dan juga eksploitasi, telah diluluskan oleh kerajaan bagaimanapun, kekurangan pendidikan wajib dan perlindungan undang-undang untuk kanak-kanak berusia bawah 16 dan 17 masih menyebabkan kanak-kanak terdedah kepada bentuk-bentuk penderaan fizikal yang paling teruk yaitu buruh kanak-kanak .

Kerajaan Nepal  menjalankan satu serbuan ke atas kilang-kilang sulaman menggunakan buruh kanak-kanak dan menyelamatkan 124 kanak-kanak daripada eksploitasi buruh ..

Kanak-kanak pekerja asing dari negara jiran India dan Nepal bekerja di sebuah kilang di tanur Lalitpur.Brick di Lembah Kathmandu mencemarkan alam sekitar, mengeksploitasi kanak-kanak dan secara amnya beroperasi dari mata awam. Tiada pemeriksa buruh pernah dilakukan di tanur untuk memantau beribu-ribu pendatang labourers. Buruh Kanak-Kanak (Larangan dan Peraturan) Akta 2000 menetapkan umur minimum untuk kerja-kerja pada 14 dan umur minimum untuk kerja-kerja berbahaya pada 16, namun Akta ini tidak meliputi pertubuhan bukan tradisional di mana banyak buruh kanak-kanak yang ditemui, termasuk perusahaan di rumah dan pertubuhan yang tidak berdaftar dalam sektor tidak formal dan pertanian.









SUMBER-DAIRISHARE

0 Response to "Gambar Sadis Pekerja Buruh Kanak-Kanak Di Kilang Bata Di Nepal"

Post a Comment